Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Żłobek Gminny w Żarkach Letnisku

ul. Cicha 12B, 42-311 Żarki Letnisko

 

Instrukcja kancelaryjna

Załącznik do Zarządzenia nr 4/2014

Dyrektora Żłobka Gminnego w Żarkach Letnisku
z dnia 01.09.2014r.

 

 

INSTRUKCJA KANCELARYJNA

Żłobka Gminnego w Żarkach Letnisku

 

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1

  1. Instrukcja kancelaryjna, zwana dalej „instrukcją”, określa szczegółowe zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w Żłobku Gminnym w Żarkach Letnisku zwanym dalej Żłobkiem, oraz reguluje postępowanie w tym zakresie z wszelką dokumentacją, jeżeli przepisy prawa powszechnie obowiązującego nie stanowią inaczej:

  2. począwszy od wpływu lub powstania dokumentacji wewnątrz Żłobka do momentu jej uznania za część dokumentacji w archiwum zakładowym lub przekazania do zniszczenia oraz

  3. niezależnie od techniki jej wytwarzania, postaci fizycznej oraz informacji w niej zawartych.

  4. Dokumentację składaną przez osoby zatrudnione w Żłobku w sprawach dotyczących zatrudnienia (np. wnioski o urlop macierzyński i ojcowski, wnioski o urlop bezpłatny, wnioski o urlop wychowawczy) uważa się za przesyłki wpływające do Żłobka.

  5. Do bieżącego nadzoru nad prawidłowością wykonywania czynności kancelaryjnych, w szczególności w zakresie doboru klas z jednolitego rzeczowego wykazu akt, zwanego dalej „wykazem akt” do załatwianych spraw, właściwego zakładania spraw i prowadzenia akt spraw, Dyrektor Żłobka, zwany dalej Dyrektorem, wyznacza koordynatora czynności kancelaryjnych.

  6. Funkcję, określoną w ust. 3, powierza się archiwiście lub innemu pracownikowi Żłobka, pod warunkiem, że ten pracownik dysponuje odpowiednim przygotowaniem w zakresie prawidłowej realizacji zadań archiwum zakładowego.

§ 2

Przy użytkowaniu systemów teleinformatycznych dedykowanych do realizacji określonych wyspecjalizowanych usług oraz spraw, do dokumentacji o charakterze pomocniczym, napływającej i powstającej w związku z użytkowaniem tych systemów stosuje się przepisy instrukcji, o ile w przepisach dotyczących obsługi tych systemów i prowadzenia czynności w tych systemach nie wskazano innego sposobu prowadzenia czynności kancelaryjnych. Dokumentacji, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, nie ujmuje się w rejestrach przesyłek przychodzących, wychodzących i wewnętrznych, pod warunkiem, że w systemach tych możliwa jest analogiczna rejestracja, jaką przewidziano dla tych rejestrów.

§ 3

Użyte w instrukcji określenia oznaczają:

  1.  

akceptacja

  • wyrażenie zgody przez osobę uprawnioną dla sposobu załatwienia sprawy lub aprobatę treści pisma;

  1.  

akta sprawy

  • dokumentację, w szczególności tekstową, fotograficzną, rysunkową, dźwiękową, filmową, multimedialną, zawierającą informacje potrzebne przy rozpatrywaniu danej sprawy oraz odzwierciedlającą przebieg jej załatwiania i rozstrzygania;

  1.  

archiwista

  • pracownika lub pracowników realizujących zadania archiwum zakładowego;

  1.  

archiwum zakładowe

  • archiwum zakładowe Żłobka

  1.  

dekretacja

  • adnotację zawierającą wskazanie osoby lub komórki organizacyjnej, wyznaczonej do załatwienia sprawy, która może zawierać dyspozycje co do terminu i sposobu załatwienia sprawy;

  1.  

informatyczny nośnik danych

  • informatyczny nośnik danych, na którym zapisano dokumentację w postaci elektronicznej;

  1.  

Dyrektor

  • osobę kierującą komórką organizacyjną lub osobę upoważnioną do wykonywania jej zadań, także osobę zajmującą samodzielne stanowisko pracy;

  1.  

komórka organizacyjna

  • wydzieloną organizacyjnie część Żłobka

  1.  

pieczęć wpływu

  • odcisk pieczęci lub nadruk umieszczany przez punkt kancelaryjny na przesyłkach wpływających w postaci papierowej, zawierający co najmniej nazwę Żłobka, nazwę komórki organizacyjnej w której znajduje się dany punkt kancelaryjny, datę wpływu, a także miejsce na umieszczanie numeru z rejestru przesyłek wpływających i ewentualnie informacji o liczbie załączników;

  1.  

pieczęć wysyłki

  • odcisk pieczęci lub nadruk umieszczany przez punkt kancelaryjny na przesyłkach wychodzących w postaci papierowej, zawierający co najmniej nazwę Żłobka, nazwę komórki organizacyjnej w której znajduje się dany punkt kancelaryjny, datę wysyłki, a także miejsce na umieszczanie numeru z rejestru przesyłek wychodzących i ewentualnie informacji o liczbie załączników;

  1.  

pismo

  • wyrażoną tekstem informację, stanowiącą odrębną całość znaczeniową, niezależnie od sposobu jej utrwalenia, np. pismo przewodnie, notatka, protokół, decyzja, postanowienie;

  1.  

prowadzący sprawę

  • osobę załatwiającą merytorycznie daną sprawę, realizującą w tym zakresie przewidziane czynności kancelaryjne;

  1.  

przesyłka

  • dokumentację otrzymaną lub wysłaną przez Żłobek, w każdy możliwy sposób

  1.  

punkt kancelaryjny

  • komórkę organizacyjną, w tym sekretariat, kancelarię, stanowisko pracy, których pracownicy są uprawnieni do przyjmowania lub wysyłania przesyłek; także osobę wykonującą określone czynności kancelaryjne;

  1.  

rejestr

  • narzędzie służące do rejestrowania pojedynczych przesyłek lub pism pod kątem ich typu lub rodzaju;

  1.  

rejestr przesyłek wpływających

  • rejestr służący do ewidencjonowania w kolejności chronologicznej przesyłek otrzymywanych przez Żłobek;

  1.  

rejestr przesyłek wychodzących

  • rejestr służący do ewidencjonowania w kolejności chronologicznej przesyłek wysyłanych (wydawanych) przez Żłobek;

  1.  

spis spraw

  • formularz w postaci papierowej, do rejestrowania spraw w obrębie klasy z wykazu akt w roku kalendarzowym w danej komórce merytorycznej;

  1.  

sprawa

  • zdarzenie lub stan rzeczy, w tym z zakresu postępowania administracyjnego, wymagające rozpatrzenia i podjęcia czynności służbowych lub przyjęcia do wiadomości;

  1.  

teczka aktowa

  • materiał biurowy do przechowywania dokumentacji w postaci nieelektronicznej;

  1.  

UPO

  • urzędowe poświadczenie odbioru, w rozumieniu przepisów ustawy o informatyzacji.

§ 4

  1. W Żłobku obowiązuje bezdziennikowy system kancelaryjny, oparty na jednolitym rzeczowym wykazie akt, zwanym dalej „wykazem akt”.

  2. Wykaz akt stanowi podstawę oznaczania, rejestracji i łączenia dokumentacji w akta spraw oraz grupowania dokumentacji nietworzącej akt spraw.

  3. Czynności, o których mowa w ust. 2, dokonywane są przy wszczynaniu spraw w  Żłobku i skutkują ustaleniem kwalifikacji archiwalnej dokumentacji.

§ 5

  1. Jeżeli w działalności Żłobka pojawią się nowe zadania, klasy w wykazie akt odpowiadające tym zadaniom, wprowadza się przed pojawieniem się dokumentacji związanej z realizacją tych zadań lub niezwłocznie po nałożeniu tych zadań na Żłobek.

  2. Zmiany w wykazie akt polegające na przekształceniu lub dodaniu nowych klas dokonuje się w trybie właściwym dla jego wydania.

§ 6

  1. W wykazie akt ustala się kategorię archiwalną dla komórek merytorycznych.

  2. Przez komórkę merytoryczną należy rozumieć komórkę organizacyjną, do której zadań należy prowadzenie i załatwienie danej sprawy i która w związku z tym zakłada sprawę i gromadzi całość akt sprawy lub grupuje dokumentację nietworzącą akt sprawy.


 

§ 7

  1. Komórka merytoryczna, współpracująca przy załatwianiu sprawy z innymi komórkami organizacyjnymi, informuje te komórki o znaku prowadzonej przez siebie sprawy.

  2. Opinie, notatki, stanowiska i inne rodzaje dokumentacji wynikające ze współpracy między komórkami organizacyjnymi komórki inne niż merytoryczne przekazują do akt sprawy komórki merytorycznej, używając znaku sprawy nadanego przez komórkę merytoryczną.

  3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, dopuszcza się odrębne zakładanie spraw w komórce innej niż merytoryczna.

  4. Jeżeli dokumentacja, o której mowa w ust. 2, została oznaczona znakiem sprawy w komórce organizacyjnej innej niż merytoryczna, to należy zakwalifikować ją do dokumentacji kategorii archiwalnej Bc.

  5. Zmiany kwalifikacji dokumentacji, o której mowa w ust. 4, może dokonać dyrektor właściwego archiwum państwowego.

§ 8

  1. Czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, w szczególności:

  2. spisy spraw odkłada się do właściwych teczek aktowych;

  3. dekretacji i akceptacji dokonuje się na przesyłkach w postaci papierowej;

  4. całość dokumentacji gromadzi się i przechowuje w teczkach aktowych.

§ 9

  1. Sporządzając odpis z dokumentacji należy zachować wszelkie cechy tej dokumentacji, z której sporządza się odpis. Jeśli odpis sporządza się z oryginału, po prawej stronie pod tekstem należy umieścić napis „Odpis”. Jeżeli natomiast odpis sporządza się z odpisu, umieszcza się napis „Odpis z odpisu”.

  2. Jeżeli z oryginału sporządza się uwierzytelnioną kopię, należy tę kopię uwierzytelnić pieczęcią uwierzytelniającą oraz podpisem uwierzytelniającego i datą dokonania uwierzytelnienia na każdej stronie kopii.

  3. Każdy, odpis i uwierzytelniona kopia powinny być starannie sprawdzone przez osobę, która je sporządza, z tym, że ostateczna korekta należy do obowiązków prowadzącego sprawę.

 

Rozdział 2

Przyjmowanie, otwieranie i sprawdzanie przesyłek.

§ 10

  1. Punkt kancelaryjny rejestruje przesyłki wpływające.

  2. Punkt kancelaryjny wydaje na żądanie składającego przesyłkę potwierdzenie jej otrzymania.

  3. Rejestrowanie przesyłek wpływających polega na umieszczeniu w dowolnej kolejności w rejestrze prowadzonym na nośniku papierowym:

  4. liczby porządkowej;

  5. daty wpływu przesyłki do Żłobka;

  6. tytułu, czyli zwięzłego odniesienia się do treści przesyłki;

  7. nazwy nadawcy, od którego pochodzi przesyłka;

  8. daty widniejącej na przesyłce;

  9. znaku występującego na przesyłce;

  10. dodatkowych informacji, jeżeli są potrzebne.

  11. Dopuszcza się nierejestrowanie przesyłek niemających żadnego znaczenia dla udokumentowania działalności Żłobka, takich jak kartki z życzeniami, reklamy.

§ 11

  1. W trakcie odbioru przesyłek dostarczonych w kopertach lub paczkach punkt kancelaryjny sprawdza prawidłowość wskazanego adresu na przesyłce oraz stan jej opakowania.

  2. W razie stwierdzenia uszkodzenia lub naruszenia przesyłki w stopniu, który umożliwił osobom trzecim ingerencję w zawartość przesyłki, sporządza się w obecności doręczającego adnotację na kopercie lub opakowaniu oraz na potwierdzeniu odbioru.

  3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, sporządza się protokół o doręczeniu przesyłki uszkodzonej.

  4. O odbiorze uszkodzonej lub naruszonej przesyłki powiadamia się niezwłocznie bezpośredniego przełożonego.

§ 12

  1. Przesyłki na nośniku papierowym punkt kancelaryjny rejestruje na podstawie:

    1. danych zawartych w treści pisma – w przypadku, gdy istnieje możliwość otwarcia koperty i zapoznania się z treścią pisma,

    2. danych na kopercie, w której zamknięte są pisma – w przypadku, gdy nie ma możliwości otwarcia koperty.

  2. Po zarejestrowaniu przesyłki na nośniku papierowym punkt kancelaryjny umieszcza i wypełnia pieczęć wpływu na pierwszej stronie pisma, lub w przypadku gdy nie ma możliwości otwarcia koperty, na kopercie.

  3. Żłobek określa listę rodzajów przesyłek wpływających, które nie są otwierane przez dany punkt kancelaryjny.

  4. Jeżeli po otwarciu przesyłki nieoznaczonej na zewnątrz w sposób informujący o jej zawartości, okaże się, że nie powinna ona być otwierana, przesyłkę przekazuje się bezzwłocznie w zamkniętej kopercie, po dokonaniu rejestracji na podstawie danych na kopercie.

  5. Jeżeli pracownik otrzymał przesyłkę w zamkniętej kopercie i stwierdził, że dotyczy ona spraw służbowych, jest obowiązany:

  6. przekazać ją do punktu kancelaryjnego w celu uzupełnienia danych w rejestrze przesyłek wpływających lub

  7. samodzielnie wykonać zadania punktu kancelaryjnego.

  8. Po otwarciu koperty punkt kancelaryjny sprawdza:

  9. czy nie zawiera ona przesyłek mylnie skierowanych;

  10. czy znajduje się w niej kompletna przesyłka, której znaki uwidocznione są na kopercie; brak załączników lub otrzymanie samych załączników bez pisma przewodniego odnotowuje się odpowiednio na danym piśmie lub załączniku.

§ 13

Przesyłki mylnie doręczone zwraca się bezzwłocznie dostawcy usługi pocztowej lub przesyła bezpośrednio do właściwego adresata.

§ 14

  1. Przyjmując przesyłki przekazane pocztą elektroniczną, dokonuje się ich wstępnej selekcji mającej na celu oddzielenie spamu, wiadomości zawierających złośliwe oprogramowanie i wiadomości stanowiących korespondencję prywatną. Dopuszcza się dokonywanie wstępnego usuwania spamu i wiadomości zawierających złośliwe oprogramowanie za pomocą oprogramowania wykonującego te funkcje automatycznie.

  2. Po dokonaniu selekcji, o której mowa w ust. 1, przesyłki otrzymane pocztą elektroniczną dzieli się na:

  3. mające istotne znaczenie dla odzwierciedlenia przebiegu załatwiania spraw przez Żłobek;

  4. mające robocze znaczenie dla załatwianych spraw przez Żłobek;

  5. pozostałe, nie odzwierciedlające działalności Żłobek.

  6. Przesyłki, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i ust. 2 lit. a, rejestruje się, drukuje, nanosi i wypełnia pieczęć wpływu na pierwszej stronie wydruku.

  7. Przesyłki, o których mowa w ust. 2 lit. b, drukuje się i włącza bez rejestracji i dekretacji bezpośrednio do akt sprawy.

  8. Przesyłek, o których mowa w ust. 2 lit. c, nie rejestruje się i nie włącza do akt sprawy.

§ 15

  1. Jeżeli nie jest możliwe lub zasadne wydrukowanie pełnej treści przesyłki w postaci elektronicznej lub załącznika do niej, ze względu na typ dokumentu elektronicznego (na przykład nagranie dźwiękowe, nagranie wideo, oprogramowanie, baza danych) lub objętość dokumentu elektronicznego (na przykład dokument zawierający dużą liczbę stron albo wymagający wydrukowania w rozmiarze nieobsługiwanym przez posiadane przez podmiot urządzenia), należy:

  2. wydrukować tylko część przesyłki (na przykład pierwszą stronę pisma lub pismo bez załączników), a jeżeli jest to także niemożliwe, sporządzić i wydrukować notatkę o przyjętej przesyłce, nanieść i wypełnić pieczęć wpływu na pierwszej stronie wydruku;

  3. informatyczny nośnik danych z zapisaną przesyłką dołączyć do wydruku, o którym mowa w pkt 1, do momentu zakończenia sprawy.

  4. Jeżeli przesyłka w postaci elektronicznej lub załącznik do niej zawiera podpis elektroniczny identyfikujący jego posiadacza w sposób określony w przepisach ustawy o informatyzacji oraz nie ma UPO odnoszącego się do tej przesyłki, na wydruku opatrzonym pieczęcią wpływu nanosi się informację o ważności podpisu elektronicznego i integralności podpisanego dokumentu oraz dacie tej weryfikacji (na przykład: „podpis elektroniczny zweryfikowany w dniu …[data]; wynik weryfikacji: ważny/nieważny/brak możliwości weryfikacji”), a także czytelny podpis sporządzającego wydruk.

  5. Na wydruk UPO nanosi się tylko czytelny podpis sporządzającego wydruk oraz datę wykonania wydruku.

Rozdział 3

Przeglądanie i przydzielanie przesyłek

§ 16

  1. Po wykonaniu czynności związanych z przyjęciem i zarejestrowaniem przesyłek punkt kancelaryjny dokonuje ich rozdziału do właściwych komórek organizacyjnych lub osób oraz przekazania w sposób przyjęty w Żłobku.

  2. Właściwość komórek organizacyjnych lub osób wynika z podziału zadań i kompetencji w Żłobku.

  3. W przypadku gdy może to mieć znaczenie dla ustalenia daty lub nadawcy, do przesyłek załącza się koperty.

§ 17.

Dekretacja przesyłek polega na odręcznym umieszczeniu odpowiednich informacji bezpośrednio na przesyłce, wraz z datą i podpisem dekretującego, chyba że została dokonana z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.

§ 18

  1. Przesyłki mogą być przyjęte do załatwienia bezpośrednio przez osobę, do której je skierowano do dekretacji.

  2. Przesyłki zadekretowane do załatwienia przez komórkę organizacyjną mogą być przyjęte do załatwienia bezpośrednio przez kierownika komórki lub ponownie dekretowane w celu wskazania prowadzącego sprawę. Ponowna dekretacja nie może zmieniać dyspozycji zwierzchnika dotyczących sposobu załatwienia sprawy lub wydłużać wskazanego w pierwszej dekretacji terminu załatwienia sprawy.

  3. W przypadku błędnej dekretacji jej zmiany dokonuje dekretujący.

  4. W przypadku błędnego rozdzielenia przesyłek odbiorca niezwłocznie przekazuje je zgodnie z właściwością lub do punktu kancelaryjnego.

§ 19

  • Jeżeli przesyłka dotyczy sprawy wchodzącej w zakres zadań różnych komórek organizacyjnych lub prowadzących sprawy, w dekretacji wskazuje się komórkę organizacyjną lub prowadzącego sprawę, do którego należy ostateczne załatwienie sprawy. Wyznaczona komórka organizacyjna lub prowadzący sprawę stanowi wtedy komórkę merytoryczną.

  • Jeżeli przesyłka dotyczy kilku spraw, wskazuje się komórki merytoryczne właściwe do załatwienia poszczególnych spraw.

Rozdział 4

Rejestracja spraw i sposób ich dokumentowania

§ 20

  1. Dokumentacja nadsyłana i składana w Żłobku oraz w nim powstająca dzieli się ze względu na sposób jej rejestrowania i przechowywania na:

  2. tworzącą akta sprawy;

  3. nietworzącą akt sprawy.

  4. Dokumentacja tworząca akta sprawy to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy i otrzymała znak sprawy.

  5. Dokumentacja nietworząca akt sprawy to dokumentacja, która nie została przyporządkowana do sprawy, a jedynie do klasy z wykazu akt.

§ 21

  1. Znak sprawy jest stałą cechą rozpoznawczą całości akt danej sprawy.

  2. Znak sprawy zawiera umieszczone kolejno następujące elementy:

  3. oznaczenie komórki organizacyjnej;

  4. symbol klasyfikacyjny z wykazu akt;

  5. kolejny numer sprawy, wynikający ze spisu spraw;

  6. cztery cyfry roku kalendarzowego, w którym sprawa się rozpoczęła.

  7. Poszczególne elementy znaku sprawy umieszcza się w kolejności, o której mowa w ust. 2, i  oddziela ukośnikiem w następujący sposób: [komórka]/[symbol]/[nr_kolejny]/[rok], gdzie:

    1. [komórka] to oznaczenie komórki organizacyjnej, w której założono sprawę, odpowiedzialnej za jej prowadzenie oraz załatwienie, wyrażone ciągiem znaków SPP

    2. [symbol] to symbol klasyfikacyjny z wykazu akt;

    3. [nr_kolejny] to liczba naturalna określająca kolejny numer sprawy zakładanej w ramach symbolu klasyfikacyjnego, o którym mowa w pkt 2, w komórce organizacyjnej o której mowa w pkt 1, w danym roku;

    4. [rok] to czterocyfrowe oznaczenie roku, w którym założono sprawę.

  8. Oznaczenie komórki organizacyjnej, stanowiące element znaku sprawy, może być przyporządkowane w jednym roku kalendarzowym tylko do jednej komórki organizacyjnej, niezależnie od zmian organizacyjnych w Żłobku.

  9. Jeżeli zachodzi potrzeba wydzielenia określonych spraw z danej klasy w wykazie akt w osobne zbiory, to dla danego numeru sprawy, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, będącego podstawą wydzielenia grupy spraw, zakłada się oddzielny spis spraw. W takim przypadku znak sprawy konstruuje się następująco:

  10. oznaczenie komórki organizacyjnej;

  11. symbol klasyfikacyjny z wykazu akt;

  12. kolejny numer sprawy, pod którym dokonano wydzielenia grupy spraw;

  13. kolejny numer sprawy, wynikający ze spisu spraw założonego dla numeru sprawy, która jest podstawą wydzielenia;

  14. cztery cyfry roku kalendarzowego, w którym sprawa się rozpoczęła.

  15. Poszczególne elementy znaku sprawy, o którym mowa w ust. 5, oddziela się ukośnikami w następujący sposób: [komórka]/[symbol]/[nr_kolejny]/[2nr_kolejny]/[rok], gdzie:

    1. [komórka] to oznaczenie komórki organizacyjnej zakładającej sprawę, odpowiedzialnej za jej prowadzenie oraz załatwienie, wyrażone ciągiem znaków SPP

    2. [symbol] to symbol klasyfikacyjny z wykazu akt;

    3. [nr_kolejny] to liczba naturalna określająca kolejny numer sprawy będącej podstawą wydzielenia grupy spraw w osobny zbiór, zakładanej w ramach symbolu klasyfikacyjnego o którym mowa w pkt 2, w komórce organizacyjnej o której mowa w pkt 1, w danym roku;

    4. [2nr_kolejny] to liczba naturalna określająca kolejny numer sprawy zakładanej w ramach wydzielonej grupy spraw, o której mowa w pkt 3,

    5. [rok] to czterocyfrowe oznaczenie roku, w którym założono sprawę.

  16. Oznaczając pismo znakiem sprawy, można:

    1. po znaku sprawy umieścić numer kolejny pisma wychodzącego w sprawie oddzielając go od znaku sprawy ukośnikami w następujący sposób: [znak_sprawy]/n, gdzie n jest liczbą naturalną określającą numer kolejny pisma w sprawie;

    2. po znaku sprawy lub po numerze, określonym w pkt 1, umieścić symbol prowadzącego sprawę, oddzielając go ukośnikiem w następujący sposób: [znak_sprawy]/[prowadzący] lub [znak_sprawy]/n/[prowadzący], gdzie [prowadzący] to oznaczenie prowadzącego sprawę, wyrażone ciągiem znaków z zakresu [A-Z, a-z, 0-9] zawierającym co najmniej jedną literę, na przykład AB, a1, ad99 itd.

§ 22

  1. Dokumentacja nietworząca akt sprawy nie jest rejestrowana w spisach spraw, lecz gromadzona w teczkach aktowych, zakładanych dla klas końcowych w jednolitym rzeczowym wykazie akt.

  2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, mogą stanowić w szczególności:

  3. zaproszenia, życzenia, podziękowania, kondolencje, jeżeli zostały zarejestrowane jako przesyłki wpływające i jednocześnie nie stanowią części akt sprawy;

  4. niezamawiane oferty, jeżeli zostały zarejestrowane jako przesyłki wpływające i jednocześnie nie stanowią części akt sprawy;

  5. dokumentacja finansowo-księgowa, w szczególności rachunki, faktury, inne dokumenty księgowe;

  6. listy obecności;

  7. karty urlopowe;

  8. dokumentacja magazynowa;

  9. środki ewidencyjne archiwum zakładowego/składnicy akt [należy wybrać w zależności od tego, czy podmiot zobowiązany jest do prowadzenia archiwum zakładowego czy składnicy];

  10. rejestry i ewidencje, w szczególności środków trwałych, wypożyczeń sprzętu, materiałów biurowych, zbiorów bibliotecznych,

  11. dokumentacja o charakterze pomocniczym, o której mowa w § 2.

§ 23

  1. Prowadzący sprawę sprawdza, czy przekazana bezpośrednio lub w drodze dekretacji przesyłka:

  2. dotyczy sprawy już wszczętej;

  3. rozpoczyna nową sprawę.

  4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, prowadzący sprawę dołącza przesyłkę do akt sprawy, nanosząc na nią znak sprawy.

  5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, prowadzący sprawę traktuje przesyłkę jako podstawę założenia sprawy, wpisując odpowiednie dane do spisu spraw oraz nanosząc na nią znak sprawy.

  6. Znak sprawy nanosi się w górnej części pisma na jego pierwszej stronie.

Rozdział 5

Załatwianie spraw

§ 24

  1. Jeżeli przesyłka przekazana lub zadekretowana do prowadzącego sprawę kończy sprawę, to znaczy nie jest wymagane w sprawie kolejne pismo lub sprawa została załatwiona ustnie i wynika to z treści przesyłki lub treści dekretacji, prowadzący sprawę, po włączeniu pisma do akt sprawy, wpisuje do spisu spraw datę ostatecznego załatwienia sprawy.

  2. Jeżeli przesyłka przekazana lub zadekretowana do prowadzącego sprawę nie kończy sprawy, prowadzący sprawę załatwia ją w odpowiednim dla niej trybie, w tym przygotowuje projekty pism.

  3. Przy sporządzaniu projektu pisma należy wykorzystywać wzory i formularze przewidziane odrębnymi przepisami.

§ 25

  1. Sprawę niezakończoną ostatecznie w ciągu roku załatwia się w latach kolejnych bez zmiany dotychczasowego jej znaku. Elementy znaku sprawy pozostają niezmienne.

  2. Zmiana znaku sprawy z równoczesnym ponownym założeniem nowej sprawy może nastąpić dopiero wtedy, gdy sprawa ostatecznie zakończona zaczyna się od nowa lub w przypadku, gdy w wyniku reorganizacji, akta spraw niezakończonych przejmuje nowa komórka organizacyjna.

  3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2, sprawę wpisuje się w nowym spisie spraw, zaznaczając ten fakt w dotychczasowym spisie spraw w formie wzmianki: „przeniesiono do znaku sprawy…”, i przenosi się akta sprawy do nowej teczki aktowej, nie dokonując zmian w znaku sprawy przyporządkowanym wcześniej aktom sprawy.

§ 26

Jeżeli sprawa została załatwiona ustnie, a nie wynika to z treści przesyłki lub treści dekretacji, prowadzący sprawę:

  1. sporządza notatkę opisującą sposób załatwienia sprawy;

  2. umieszcza przesyłkę wraz z notatką w aktach sprawy;

  3. wpisuje do spisu spraw datę ostatecznego załatwienia sprawy.

§ 27

W trakcie załatwiania sprawy dołącza się do akt sprawy w szczególności:

  1. przesyłki zarejestrowane w rejestrach przesyłek wpływających i wychodzących;

  2. notatki służbowe z rozmów przeprowadzanych z interesantami lub czynności dokonanych poza siedzibą Żłobka, jeżeli nie jest dla nich przewidziana forma protokołu;

  3. pisma przesłane za pomocą telefaksu;

 

Rozdział 6

Akceptacja, podpisywanie i wysyłanie pism

§ 28

  1. Akceptacja może być jednostopniowa lub wielostopniowa.

  2. Akceptacja wielostopniowa polega na wstępnym zaakceptowaniu pisma przez kolejne nieupoważnione do podpisania pisma osoby, aż do ostatecznego zaakceptowania pisma przez osobę upoważnioną do jego podpisania.

  3. Przekazanie projektów pism do akceptacji może nastąpić w postaci papierowej.

  4. Wybór trybu przekazania projektów pism do akceptacji określa w zależności od stopnia akceptacji odpowiednio kierownik komórki organizacyjnej lub Żłobka.

  5. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, na drugim egzemplarzu projektu pisma pracownik przygotowujący projekt pisma umieszcza swój odręczny podpis (skrót podpisu) i datę jego złożenia.

  6. Jeżeli projekt pisma przedstawiony do akceptacji nie wymaga poprawek, akceptujący podpisuje pismo w dwóch egzemplarzach (jeden przeznaczony do wysyłki, a drugi do włączenia do akt sprawy, zwanym dalej „egzemplarzem pisma ad acta”), chyba że jest wymagana większa liczba egzemplarzy.

  7. Jeżeli projekt pisma przedstawiony do akceptacji wymaga poprawek, akceptujący udziela wskazówek dotyczących niezbędnych poprawek:

  8. nanosząc odpowiednie adnotacje i poprawki bezpośrednio na projekcie pisma;

  9. ustnie.

  10. W przypadku gdy projekt pisma jest przedstawiony do akceptacji w postaci elektronicznej, akceptujący lub inna osoba na jego polecenie może dokonać bezpośrednio niezbędnych poprawek i sporządzić dwa egzemplarze pisma, o których mowa w ust. 6.

§ 29

  1. Pisma na nośniku papierowym są wysyłane przez punkt kancelaryjny.

  2. Prowadzący sprawę włącza do akt sprawy podpisany egzemplarz pisma wychodzącego przeznaczony ad acta.

§ 30

  1. Prowadzi się rejestr przesyłek wychodzących na nośniku papierowym zawierający w szczególności następujące informacje:

  2. liczbę porządkową;

  3. datę przekazania wysyłki do adresatów lub operatorowi pocztowemu;

  4. nazwę adresata, do którego wysłano przesyłkę; w przypadku przesyłek kierowanych do wielu podmiotów dopuszcza się nadanie nazwy zbiorowej charakteryzującej łącznie adresatów;

  5. znak sprawy wysyłanego pisma lub inne oznaczenie;

  6. sposób przekazania przesyłki (na przykład list zwykły, polecony, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, faks, poczta elektroniczna).

 

Rozdział 7

Przechowywanie i udostępnianie dokumentacji przez komórki organizacyjne

§ 31

  1. Dokumentacja przechowywana jest w komórkach organizacyjnych oraz w archiwum zakładowym..

  2. Dokumentacja powinna być zabezpieczona przed wglądem osób postronnych, uszkodzeniem, zniszczeniem i utratą.

§ 32

  1. Dokumentację należy przechowywać w teczkach aktowych.

  2. Teczki aktowe założone w danym roku kalendarzowym układa się w kolejności symboli klasyfikacyjnych z wykazu akt.

  3. Wewnątrz teczki aktowej, o której mowa w § 24 ust. 2, akta spraw powinny być ułożone w kolejności spisu spraw począwszy od numeru 1 na górze teczki, a w obrębie spraw chronologicznie.

§ 33

  1. Każda teczka zawierająca dokumentację spraw zakończonych powinna być opisana.

  2. Opis umieszczony na okładce teczki aktowej składa się z następujących elementów:

  3. pełnej nazwy jednostki organizacyjnej oraz pełnej nazwy komórki organizacyjnej, które wytworzyły dokumentację – na środku u góry;

  4. części znaku sprawy, to jest oznaczenia komórki organizacyjnej i symbolu klasyfikacyjnego z wykazu akt, a w przypadku, o którym mowa w § 23 ust. 5, dodatkowo numeru sprawy, który stał się podstawą wydzielenia grupy spraw – po lewej stronie pod nazwą komórki organizacyjnej;

  5. kategorii archiwalnej, a w przypadku kategorii B – również okresu przechowywania dokumentacji – po prawej stronie pod nazwą komórki organizacyjnej;

  6. tytułu teczki złożonego z pełnego hasła klasyfikacyjnego wykazu akt i informacji o rodzaju dokumentacji występującej w teczce – na środku;

  7. roku założenia teczki aktowej - pod tytułem;

  8. rocznych dat skrajnych, na które składają się rok najwcześniejszego i najpóźniejszego pisma w teczce aktowej – pod rokiem założenia teczki aktowej;

  9. numeru tomu, jeżeli akta spraw porządkowane do tego samego symbolu klasyfikacyjnego z wykazu akt w danym roku obejmują kilka teczek – pod rocznymi datami skrajnymi.

  10. W przypadku teczek aktowych, o których mowa w § 22:

  11. ust. 5 – tytuł teczki uzupełnia się o nazwę podmiotu lub przedmiotu wydzielonych spraw, a także wszystkie kolejne numery spraw, do których przyporządkowane zostały akta umieszczone w teczce;

  12. ust. 6 – tytuł teczki uzupełnia się o informacje identyfikujące teczkę zbiorczą (na przykład imię i nazwisko pracownika w przypadku akt osobowych);

  13. ust. 7 – zamiast części znaku sprawy, o którym mowa w ust 2 pkt 2 zamieszcza się pełny znak sprawy i tytuł teczki uzupełnia się o tytuł sprawy.

§ 34

W przypadku wyjęcia akt sprawy z teczki aktowej należy w ich miejsce włożyć kartę zastępczą. Powinna ona zawierać: znak sprawy, jej przedmiot, nazwę komórki organizacyjnej lub nazwisko pracownika wypożyczającego akta, lub nazwę i adres jednostki organizacyjnej do której akta sprawy wysłano, oraz termin zwrotu. Dopuszcza się wykonanie kopii wyjmowanych akt sprawy.

 

Rozdział 8

Przekazywanie dokumentacji do składnicy akt

§ 35

  1. Komórki organizacyjne przekazują do składnicy akt dokumentację pełnymi rocznikami i kompletną, nie później niż po upływie pełnych dwóch lat kalendarzowych, licząc od pierwszego stycznia roku następującego po roku zakończenia spraw.

  2. Dokumentację spraw zakończonych niezbędną do bieżącej pracy można pozostawić w komórce organizacyjnej, ale wyłącznie na zasadzie jej wypożyczenia ze składnicy akt, tj. po dokonaniu formalności przekazania (uporządkowaniu dokumentacji, sporządzeniu spisów zdawczo-odbiorczych, wypełnieniu kart udostępniania akt).

  3. Archiwista ustala – w porozumieniu z kierownikami komórek organizacyjnych – corocznie terminarz przygotowania i przekazywania dokumentacji do składnicy akt.

  4. Archiwista może odmówić przejęcia dokumentacji, jeżeli:

  5. dokumentacja nie została uporządkowana w sposób uregulowany przepisami instrukcji,

  6. spisy zdawczo-odbiorcze zawierają błędy lub niedokładności,

  7. przekazywana dokumentacja nie odpowiada spisom zdawczo-odbiorczym.

 

  1. O powodach odmowy przejęcia dokumentacji archiwista powiadamia swojego bezpośredniego przełożonego.

§ 36

  1. Dokumentacja spraw zakończonych przekazywana doskładnicy akt powinna być uporządkowana przez prowadzących sprawy lub wyznaczonego w danej komórce organizacyjnej pracownika.

  2. Przez uporządkowanie materiałów archiwalnych (dokumentacji kat. A) i dokumentacji o kategorii archiwalnej wyższej niż B10, rozumie się:

  3. ułożenie dokumentacji wewnątrz teczek w porządku przewidzianym w § 37 ust. 3, przy czym poszczególne sprawy można rozdzielić papierowymi okładkami;

  4. wyłączenie zbędnych identycznych kopii tych samych przesyłek lub pism;

  5. odłożenie do teczek aktowych spisów spraw;

  6. usunięcie z dokumentacji części metalowych i folii (np. spinacze, zszywki, wąsy, koszulki, itp.);

  7. umieszczenie dokumentacji w wiązanych teczkach aktowych z tektury bezkwasowej (w przypadku akt osobowych dopuszcza się koperty) o grubości nie przekraczającej 5 cm, a tych – w pudłach, przy czym jeżeli grubość teczki przekracza 5 cm należy teczkę podzielić na tomy, chyba że jest to niemożliwe z przyczyn fizycznych;

  8. ponumerowanie stron materiałów archiwalnych zwykłym miękkim ołówkiem nanosząc numer strony w prawym górnym rogu; liczbę stron w danej teczce podaje się na wewnętrznej części tylnej okładki w formie zapisu: „Niniejsza teczka zawiera .... stron kolejno ponumerowanych. [miejscowość, data, podpis osoby porządkującej i paginującej akta];

  9. opisanie teczek aktowych, zgodnie z postanowieniami § 32 ust. 2

  10. ułożenie teczek aktowych w kolejności wynikającej z wykazu akt odrębnie w ramach materiałów archiwalnych i odrębnie w ramach dokumentacji niearchiwalnej.

  11. Przez uporządkowanie dokumentacji niearchiwalnej kategorii B10 i niższej, rozumie się:

  12. odłożenie do teczek aktowych spisów spraw;

  13. umieszczenie dokumentacji w teczkach aktowych wiązanych o grubości nie przekraczającej 5 cm, a tych – w pudłach, lub umieszczenie dokumentacji bezpośrednio w paczkach lub w pudłach, przy czym jeżeli grubość teczki przekracza 5 cm należy teczkę podzielić na tomy, chyba że jest to niemożliwe z przyczyn fizycznych;

  14. opisanie teczek aktowych , zgodnie z przepisami § 32 ust. 2;

  15. ułożenie teczek aktowych w kolejności wynikającej z wykazu akt.

§ 37

  1. Komórki organizacyjne przekazują dokumentację do składnicy akt, na podstawie spisu zdawczo-odbiorczego. Sporządzenie spisu należy do obowiązków pracownika wyznaczonego przez kierownika komórki organizacyjnej przekazującej dokumentację.

  2. Spis zdawczo-odbiorczy sporządza się w postaci papierowej.

  3. Spis zdawczo-odbiorczy w postaci papierowej sporządza się odrębnie dla materiałów archiwalnych (dokumentacji kategorii A) w czterech egzemplarzach i dokumentacji niearchiwalnej (dokumentacji kategorii B) w trzech egzemplarzach, przy czym jeden egzemplarz spisu zdawczo-odbiorczego zatrzymuje komórka organizacyjna przekazująca dokumentację, pozostałe są przeznaczone dla składnicy akt.

  4. Spis zdawczo-odbiorczy powinien zawierać co najmniej następujące elementy:

  5. dla całego spisu:

  6. pełną nazwę jednostki i komórki organizacyjnej przekazującej dokumentację,

  7. imię, nazwisko i podpis pracownika, który przygotował spis,

  8. imię, nazwisko i podpis kierownika komórki organizacyjnej przekazującej dokumentację,

  9. imię, nazwisko i podpis archiwisty przyjmującego dokumentację,

  10. datę przekazania spisu;

  11. dla każdej pozycji spisu:

  12. liczbę porządkową,

  13. część znaku sprawy, to jest oznaczenie komórki organizacyjnej i symbol klasyfikacyjny z wykazu akt, a w przypadku wydzielania określonych spraw z danej klasy w wykazie akt w osobne zbory, dodatkowo numeru sprawy, który stał się podstawą wydzielenia grupy spraw,

  14. tytuł teczki złożony z pełnego hasła klasyfikacyjnego z wykazu akt i informacji o rodzaju dokumentacji (na przykład pisma, faktury, wnioski, skargi, noty księgowe, umowy, opinie, notatki) występującej w teczce,

  15. rok założenia teczki aktowej,

  16. rocznych dat skrajnych, na które składają się rok najwcześniejszego i najpóźniejszego pisma w teczce aktowej,

  17. liczbę tomów jednej teczki aktowej przekazanych w ramach danej pozycji spisu,

  18. oznaczenie kategorii archiwalnej.

§ 38

Do przekazanej dokumentacji należy dołączyć wszelkie pomoce ewidencyjne: rejestry, ewidencje, kartoteki, skorowidze, itp.

Rozdział 9

Postępowanie z dokumentacją w przypadku ustania działalności Żłobka, jej komórki organizacyjnej lub ich reorganizacji

§ 39

  1. W przypadku, gdy jest wszczynane postępowanie zmierzające do ustania działalności Żłobka lub do jej reorganizacji, prowadzącej do powstania nowej jednostki organizacyjnej, Dyrektor zawiadamia o tym fakcie dyrektora właściwego archiwum państwowego.

  2. W przypadku przejęcia całości lub części zadań zreorganizowanej komórki organizacyjnej przez nową komórkę organizacyjną, kierownik komórki zreorganizowanej przekazuje protokolarnie kierownikowi nowej komórki organizacyjnej dokumentację spraw niezakończonych. Protokół otrzymuje do wiadomości archiwista.

  3. Komórka organizacyjna, która przejęła dokumentację spraw niezakończonych, dokonuje ich ponownego zarejestrowania, zgodnie z § 24 ust. 3 instrukcji.

  4. Pozostała dokumentacja przekazywana jest niezwłocznie do składnicy akt, w trybie i na warunkach o których mowa w § 35-38 instrukcji.

 

Dyrektor Żłobka Gminnego
w Żarkach Letnisku

Joanna Sawicka

 

Informacje

Liczba wyświetleń: 1988
Utworzono dnia: 17.05.2019
Dokument wprowadził:
Agata Majstryszyn-Zalejska
Dokument opublikował:
Agata Majstryszyn-Zalejska
Dokument wytworzył:
Agata Majstryszyn-Zalejska
Podmiot udostępniający informację:
Żłobek Gminny w Żarkach Letnisku

Historia publikacji

  • 17.05.2019 09:52, Administrator
    Dodanie strony: Instrukcja kancelaryjna